Tuesday, January 20, 2009

Lågkonjunktur-spender.

Vad ska man roa sig med när man inte kan röra sig som man vill och inte heller kan sitta still för länge?
Jag fick ett infall att köpa kläder på HM:s hemsida. De hade hur mycket fint som helst. Och jag blev riktigt sugen på att åtminstone vara vårfräsch om inget annat. De hade till och med rea. Och det var lika kul att radda upp sakerna i "varukorgen" som det är att gå hem med kassar fyllda med nya kläder. (Trots att jag absolut inte är någon shoppingtjej av rang, utan mest införskaffat kläder när jag jobbat tidigare. Tyvärr är det ju mer uppsökande verksamhet som krävs av mig nu.)

Hur som helst hade jag fyllt korgen med 11 prylar, bara till mig själv, till slut. Hittade bland annat 3 jättesöta broscher. Och två mycket söta blusar på rean. En klänning som jag spanat länge på i katalogen också.
Men ett stort misstag jag gjorde var att ha The Queen of Daytime television på i bakgrunden; Oprah.

Med i Oprahs program var en finansexpert av rottweilerkaraktär som skällde ut gäster som hamnat i kreditfällan (visst, de förtjänade sin uppläxning!). Men det kändes kanske inte riktigt lika roligt längre, med min varukorg med 11 jättefina onödiga klädesplagg och accessoarer. Så finansexperten fick mig att logga in på min bank. Och visst, där fanns köpesumman med liten marginal. Och visst, det är löning på fredag. Men tills dess då? Och om något oförutsett händer? Kylen är ju helt tom dessutom. Och jag är sjukskriven.
Man fick absolut inte köpa någonting man inte behövde sa Rottweilern. Och absolut inte om man inte hade råd. Krisen skulle innebära endast en sak, för alla: Sluta spendera.
Och då gjorde jag det. För nu. Tills på fredag. Då har jag råd.

1 comment:

Emma said...

Buhu!
Nu finns inte blomsterbroscherna och en av topparna kvar!
Hur ska jag överleva detta?