Tuesday, March 24, 2009

Tuulikki är död!

Länge leve Tuulikki!




Det känns som den sista kopplingen till Tove Jansson också är borta.
Jag har haft ett litet rosa skimmer kring detta kärlekspar. Det är ju lite av en ultimat kärleksförklaring att avbildas som karaktär i en bok. Tuulikki är alltså Too-Ticki.

För ett par år sedan när jag pendlade till Borås satt jag och läste en Muminbok på bussen. Vad jag inte visste var att en bibliotekarie från Borås stadsbibliotek satt bredvid mig. Hon började prata om en utställning de haft på biblioteket med Janssons originalteckningar. Tove och Tuulikki hade åkt ner för att titta på den. Och de tyckte den var jättefin. Hon hade alltså träffat Tove och Tuulikki, tillsammans. Och hon kände att hon måste berätta det för en fullkomlig främling. Det var rart gjort.

No comments: