Tuesday, October 10, 2006

Jävla PRÅNGLARE!

Vill härmed visa min ståndpunkt gällande vår nya plåga här i stan, dvs. 16 nya gratistidningar, eller är det 2, jag vet inte, av mängden skit överallt, eller antalet jävla prånglare som står i varje gathörn och kastar sig fram till en för att räcka över sin gratisskit, så är det svårt att avgöra.

Fellow kollektivresänärer, ni vet vad jag talar om. Fast man behöver turligt nog inte åka kollektivt för att vara lovligt byte, det räcker att närma sig någon del av centrum så får man ett ex (minst) av varje. Det värsta jag hittills sett är en orangeväst-beklädd metroutdelare som sprang! förbi sina konkurrenter för att hinna fram med tidningen först till en kvinna på drottningtorget. Det värsta jag hört var en klasskompis som väntat på bussen i Brunnsparken och fått MOTIVERA för utdelaren varför hon inte ville ha tidningen!

Jag vill starta ett upprop, en demonstration, något som får stopp på det här. Finns det över huvudtaget regnskog kvar nu? På bussen ligger det högar av tidningar på golvet, på sätena, på hållplatserna. Och när det härliga höstregnet kommer kan man se den fantastiska återvinningprocessen, när papper blir till massa igen.

Tar dessa tidningar hand om sitt skräp? Har det något typ av avtal med västtrafik som återvinner skiten? Det oroar mig djupt, allt papper som ligger överallt och dräller. Har de någon typ av känsla för att låta folk själva initiera ett beslut om huruvida man vill läsa eller inte? Som om det inte var nog med alla de där försäljarna som ska skriva upp en på donationer till det ena och det andra, nu ska man behöva slåss för rätten att inte behöva tvingas ta emot en sak som är gratis.

Låt oss vara!

No comments: