Tuesday, September 04, 2012

Stilrent klagomål

Jag läser många bloggar och till min uttråkning verkar de flesta som bloggar tyvärr hysa ett abnormt intresse för inredning (och shopping, men don't get me started on that one!). Att folk bloggar så infernaliskt om inredning är upp till var och en och om det nu skulle störa mig så mycket på det skulle jag sluta läsa och det gör jag ju uppenbarligen inte.

Hur som helst är det en sak som jag inte kan smälta och det är (miss)bruket av ordet "stilren".

Stilren verkar i många bloggare (och mäklares) vokabulär betyda minimalistisk, eller sparsmakad, eller vitmålad. Det betyder det inte. Stilren kan vara den vräkigaste barocklägenheten med sammetsdraperier och pråliga kandelabrar och vinröda väggar, bara den har gått all in på barockstilen. Stilren betyder att man valt en stil och håller sig till den, man har lagt mycket energi på detaljer som passar in på stilen helt enkelt.
Visst, har man målat hela lägenheten vit, har en kantig jättelåg grå soffa med ett ännu lägre svart soffbord och typ inga ytterligare möbler så är det också stilrent, den minimalistiska stilen alltså. Eller modern.

Stilren behöver inte ens vara en komplimang, det kan ju vara en helt hemsk stil som man har hållit sig helt inom ramarna på. Stilrent betyder typ ingenting i sig självt. Om man bara beskriver något som stilrent så är det som att säga att något är väldigt och sedan inte fylla på med ett adjektiv.

Lite gnäll så här på kvällskvisten...

No comments: