Thursday, December 31, 2009

Who knows what we'll find, in the end of 09?

Jag har levt hela mitt vuxna liv på 2000-talet. Enkelt kan man kategorisera in barndom på 1900-talet och vuxenliv på 2000-talet. Och nu är det första decenniet överstökat.

Jag går ju mot extremt vuxenliv nu när jag ska få barn upplever jag. Det är lite skillnad på detta nyåret och det som skulle bli år 2000. Det spenderades på hemmafest med lösnaglar och billigast tänkbara bubbel med högsta procenthalt. Jag hade en röd balklänning som gjorde min byst i det närmsta enorm. Ikväll är jag enorm, tung och otymplig som en strandad val, orkar knappt ens byta till linser och kommer skåla i julmust. Men det är ok. Det är mer än ok. Det är mitt val och jag är toknöjd.
Jag känner mig lyckligt lottad som inte firar in ett nytt decennium på samma sätt som det senaste. Jag hoppas att livet ser helt annorlunda ut 2019. Att jag fortsätter att växa (obs, inte på bredden) och förändras. Vem vet vem man firar med då? Jag har förhoppningsvis en tioåring med mig då, och återigen kanske vi skålar i julmust.

Jag blev lite nostalgisk och tänkte sammanfatta mitt liv som det gestaltat sig genom detta millenniums första tio år. Det är en resa som enklast beskrivs genom förändringar i frisyr och vikt, det är uppenbart. Det är uppgång och fall på bägge fronter. Samtidigt.

Om jag genom dessa bilder ska dra en slutsats så är det att jag har varit mycket smalare och snyggare än vad jag någonsin trott om mig själv. Så ska jag lova mig själv någonting, så är det att inte vara så hård mot mig själv, utan att njuta över att vara frisk. Och jag ska tatuera in på min hud, på något uppenbart ställe; färga aldrig håret brunt igen!

3 comments:

ida i götet said...

Haha, eventuellt kan man även tillägga att aldrig använda glitterkräm som man kunde stryka på i urringning, på kindben osv. Överdoserades lätt och skulle alltid bättras på i de mest skelögda tillstånd.

ida said...

och av någon outgrundlig anledning blev jag "ida i götet"?!

Emma said...

Haha, men det är du ju! Först undrade jag om det var du!

Huvaligen ja, glitter puder... har en knappt använd dyr burk från Makeup store, nyser man i den så vill jag inte vara med och städa... Då glimmar man resten av detta deccenniet...