Saturday, December 12, 2009

Ofunna skatter

På jorden skapas ohyggliga mängder musik varje dag.
När jag ser en film kan det ibland spelas en låt som jag blir besatt av och måste sitta igenom heeeela sluttexten för att få en 2 sekunders skymt av artistens namn och låttiteln. Samma sak på radion, man hör en sprillans ny låt och missar självklart vem som framför den så man får googla på fragmentariska delar av vad man uppfattat av texten. Lyckas inte så ofta.

Det roligaste är nästan när låten är jättegammal, den har funnits och varit fantastisk jättelänge och gömt sig för mig. Man hör den plötsligt och letar rätt på den på Itunes, ljuv musik uppstår.
Det läskiga med detta är att den låt jag utan tvekan skulle kunna ha som favoritlåt har jag kanske inte ens hört ännu. Med största sannolikhet har jag ingen aning om att varken den eller artisten ens existerar. En sån ofunnen skatt!

Det är samma sak med en annan sak jag tänker på ibland. Världens största diamant. Undrar vart den finns just nu. Den kanske ligger djupt inne i ett berg i Afrika och ingen vet om dess existens.

Det är fint på något sätt. Det mesta är alltid ogjort.

No comments: