Wednesday, September 02, 2009

Surprise me!

Jag vill inte vara språkpolis, men det är jag nog.

Jag är ingen stavningsvirtuos, eller språkvetare på något sätt. Och visst blir det fel ibland, man har tappat en bokstav, satt kommatecknet fel eller satt orden i fel följd. Men åtminstone försöker jag korrekturläsa mina egna alster minst en gång.

Jag börjar bli supertrött på att många unga, svenska människor som är aktiva på webben inte har ens en grundläggande känsla för att lägga upp en text. Om än så kort som Facebook-statusen.
Visst, jag förstår att det finns många som har problem med att stava, men hur lång tid tar det att bara läsa igenom ordet lite långsammare? Då kan nog de flesta fånga upp en hel del av stavfelen. Och att sätta ut punkt och stor bokstav, är det såååå jobbigt verkligen?

Egentligen handlar inte detta om stavning och styckebildning för mig. Det handlar om många människors pinsamt låga förmåga att uttrycka sig i text. När jag tänker tillbaka på exempelvis mellanstadiet, gjorde vi inte annat än att öva på att bygga upp texter. Är det så få som minns något av de lektionerna?

När man tar nätet som ett enormt forum med allmän rätt att uttrycka sig fritt. Varför tar man inte chansen att verkligen uttrycka sig så man berör någon , att man når fram med ett budskap? Jag påstår inte att det är så jag skriver här, eller att de ämnen jag skriver om har sånt djup eller är av intresse för omvärlden. Och visst, man måste ju inte läsa folks inlägg om man tycker att de är störigt dåliga.
Men ändå!
Visa lite respekt för den som ska läsa! Sätt punkt mellan meningarna! Stor bokstav i början på namn! Sätt ihop sammansatta ord!

Tilläggskommentar: Kom på en grej till som stör mig: Dem och De. Hur svårt kan det vara? Man ger maten till DEM, men DE ger inte oss någonting!
Jag tror att många tror att det är finare och mer korrekt att skriva dem istället för dom. Men lösningen är inte alltid dem! Jag föredrar nog att man konsekvent skriver dom, för i svenskan nuförtiden är det är inte så laddat. Dem när det inte passar ser helt bängt ut.
Usch, sånt slarv!

1 comment:

Anonymous said...

+1!

/K