Friday, September 11, 2009

Ätstörd

Ofta kan man höra ifrån vårt kök någon av oss muttra samtidigt som man stänger igen dörren till antingen skafferiet eller kylskåpet; "Det finns inget gott".

Är hemma sjuk idag med en sjuka som verkar kraftigt "aptithämmande" kan vi säga. Men nu på eftermiddagen, när det börjar räta ut sig återkommer aptiten. Men då är det liksom inte vitkål eller groddar eller sojamjölk som känns smarrigt. Man vill ha nåt gott! Nåt som slinker ner. Enkelt. Inget sabla tuggande och knaprande.

Och hur mycket det än förvånar mig så här tre dagar efter beskedet om kolesterolet, och fast inga förhållningsregler gällande diet gavs till mig och fast läkaren knappt fäste någon som helst vikt vid värdet så har det påverkat mig. Varje ätbart ting analyseras i mig utifrån min otroligt bristfälliga kunskap om vad som vore snällt när det gäller kolesterol. Så då blir plötsligt det enkla, goda, som inte kräver tidigare nämnda tuggande inte heller aktuellt.

Min mamma och pappa som har viss kunskap om ämnet har båda förmanat: Inte äta räkrom!
Jaha, inte räkrom...Tack för tipset! Vad ska jag ta mig till!

No comments: