Wednesday, May 16, 2007

Zlatan är Zlatan.

Vissa av er känner till att jag hyser vissa negativa känslor gentemot Carolina Klüft. Inget ont om henne egentligen, är säkert jättetrevlig i verkliga livet, och absolut, en fantastisk idrottskvinna, det kan jag inte förneka! Verkligen!

Men hon är så fantastiskt störig som TV-personlighet (andra som faller under denna kategori är Pernilla Wahlgren och Claes Elfsberg, fast av helt andra anledningar. Puh, skönt att det äntligen kommit upp till ytan!).

Hur som helst verkar Carolina rädd att Jantelagen håller på att suddas ut så hon måste liksom återuppbygga den helt själv. "Jag gör bara det här för att det är sååååå rrrooligt!" (jag vet, jag är tjatig på just denna punkt, men för de som inte redan känner till detta är det viktigt att ta det hela från början). Som om det på något sätt var något fel på att hon faktiskt gör detta för att hon så jädra gärna vill vinna. Hon vill vinna ära och pengar. Enkel ekvation. Det är detta som är det roliga egentligen.
Det är helt ok Carolina, att du tycker det är piss och skit att gå upp tidigt på mornarna och springa dig spyfärdig, och att du förmodligen har ont i ryggen och benen och allt vad det kan vara för att du tränar så hårt.
Det är också helt okej att säga att du bara gör det här för att du tjänar jädrigt mycket pengar på det och att det är skitkul när du vinner men att du bränner upp dina skor varje gång du förlorar en tävling. Men att det också är okej, för du tjänar pengar som gräs nu så du har råd att köpa nya...
Poängen, my dear Watson, är alltså att Carolina vill hävda att hon bara tycker det är så himla skoj alltihop, men det fattar man ju själv att ingen tycker att sitt jobb är roligt varenda eviga dag... Varför är det inte okej att Carolina bara säger som det är, Det är skitkul att vinna, piss att förlora och det är väldigt roligt att tjäna massa pengar!

Vad har då Zlatan med detta att göra? Ja, det krävs väl inget geni för att fatta, han är ju lite i ropet just nu iom att en bok om honom kommer ut idag. Med den fantastiska titeln Zlatan är Zlatan.
Zlatan är Zlatan! Han gör som han vill, han är stenrik och jäkligt nöjd med det. Passar inte dina frågor då svarar han inte. Passar inte han, då kan du slänga dig i väggen. På hans kropp står intatuerat: Bara Gud kan döma mig.
Enligt Jantelagen är du körd Zlatan. Snälla, sluta aldrig.

3 comments:

Anonymous said...

Emma - en åsiktsmaskin

Anonymous said...

Jag är på din sida, Emma.

Emma said...

Jag må vara en "åsiktsmaskin" (jag menar det är ju ändå min egen blogg, där man kanske kan förväntas få skriva vad man vill) men jag står också för det jag skriver och vågar sätta mitt eget namn på det...

Tack K!