Wednesday, February 14, 2007

Schlagerkoden

Förresten! Jag knäckte koden i lördags: Varför schlagermusik är så satans bra. Vill härmed bara poängtera att jag aldrig, på något sätt utgett mig för att vara fräck (eller kanske ännu mer passande just nu: frän).

En riktigt bra schlagerlåt ska (precis som den nya låten antyder) innehålla tonartshöjningar, ett tydligt kärleksbudskap, går också bra med fred, fantastiska kläder och även ett inslag av underdoghet. Detta bevisade den där munkedaltjejen dessutom. Vi har även Brandsta city släckers, Anna Book, Lena PH osv. Någon typ av revansch är bra, må det vara från tidigare schlager- festivaler, eller det går lika bra med något annat: uteslutning ur musikklass, sprucket förhållande, mobbing i barndomen, eventuellt dålig filmkarriär, eller som i Kentas fall: ett liv på plattan.

Men själva koden till att skriva en oförglömligt fantastiskt schlagerlåt är att berätta en story. De bästa schlagerlåtarna har ofta en ganska invecklad story, liksom en början och ett slut och ett meddelande.

Ex: La Dolce Vita
Jag sitter ensam när showen är slut
Då kommer känslan tillbaks
Går ut i natten och himlen är blå
Som den kan va After Dark
Jag vill ha fartfyllda heta nätter
Spänning och magi
Jag är här, jag är nu, jag är fri


Ex: Driver dagg faller regn
Första gång vi möttes
Du satt på ett café
Du fångade min blick, fick mig att le
Har vi någon framtid, hur ska den se ut?
När allt som var för evigt tagit slut

Spelade ett spel
Jag gav mitt ord att jag var din
Hur blev allt så fel?
Jag såg tårar på din kind


Ex: Eloise
Samlar mina tankar i ensamhet innan jag går ut
Trodde jag va' smart när jag gjorde slut, ah...
Längtar efter dig och nu står jag här utanför din dörr
När jag nu ringer på, öppnar du då
Eller vill du att jag ska gå?
Så jag ber dig, kom ut till mig


Ex. Bra vibrationer
Vi möttes bara härom dan
Och jag har blivit van
Att ha dig i min närhet.
Fast du är mera än en vän
Är det för tidigt än
Att kalla det för kärlek

Och vi har, mycket kvar
Vi har bara börjat nu
Men i natt, vet jag att
Det är du
Som ger mig bra vibrationer

Som synes är detta bara enkla utdragna verser ur ett antal schlagerlåtar.
Det de har gemensamt är att de berättar om, till synes banala, händelseförlopp, men som har mycket tyngre vikt, och betydelse än vad det vid första anblicken kan verka. Man får också veta bakgrunden bakom situationen för stunden, hur livet varit tidigare, vad som kan ha gått snett, och var man just nu befinner sig (fysiskt, dvs. sittandes på café, gåendes osv.), när man kontemplerar kring nämnda situation.
Man kan också tänka sig att författare till schlagerlåtar besitter en insikt i kärlekens mysterier som vi vanliga dödliga bara kan drömma om.

2 comments:

Anonymous said...

Vill bara meddela att nästa omgång går i Övik om du hade missat det:) Det kommer att bli en fantastisk kväll på lördag! //Sofie

Emma said...

Gött! Enda helgen du inte är där nuförtiden...
Du är välkommen i alla fall!