Thursday, February 15, 2007

Magiska böjelser

Jag tror jag är finlandssvenskofil (bli inte orolig nu Cajsa...).

Ända sedan jag upptäckte fantastiska bloggen.fi tack vare min rara finska vänninas blogg, som ni kan se här till vänster så måste jag gå in där konstant och läsa om vädret i Jakobstad och plugget i Åbo och livet i Helsinki. Det är snudd på beroendeframkallande att läsa om fullkomligt främmande finnars vardag. Ett sådant intressant folk. Och så fantastiskt samlade på ett och samma ställe.

Det som facinerar mig allra mest är nog nästan deras oblyghet. Vi svenska anonymiserar oss totalt när det gäller internet, medan denna ändå ganska lilla grupp, ca. 2-300 000 personer som praktiskt taget har en "alla känner alla"relation dem emellan, berättar ganska fritt om namn och ålder och hemstad osv. Det är en trevlig inställning tycker jag, men jag håller mig nog ganska osökbar på mitt svenska vis ett tag till...

1 comment:

Karin said...

Måste börja med att säga att jag själ har varit beroende av att kolla in den finlandssvenska bloggen nästan dagligen. Men mitt behov har börjar lägga sig :) Insåg ju nämligen att, som du även påpekade, jag kände så många där!! Det blev tungt att läsa alla bekantas bloggar. Men joo, bloggandet har blivit litet av ett fenomen i svensk Finland det senaste året. Men jag är nog nöjd med att ha min blogg här..på säkert avstånd från det som vi kallar "ankdammen".
Har du börjat tala som Muntrollet också, Emma ;) hihi. Gör du det så kommer jag att kalla dig finlandssvensk! :)
Kram på dig!