Saturday, October 15, 2011

Söders höjder

Hälsar på min fina svägerska i Stockholm. Det är en härlig stad att vara i. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett Stockholm i annat än underbart väder. Inte ens mitt Stockholmsbesök som präglades av min gallsten drog bort uppmärksamheten från solgasset.
Det är en ganska stor skillnad mellan min älskade hemstad och huvudstaden.
Vädret.
Jag skulle vilja träffa den människan som besökt Göteborg tre gånger på ett år och inte fått uppleva tre olika sätt att bli blöt på. Den människan borde köpa en lott.








Det finns många fler skillnader.
Antalet människor är exempelvis otroligt många fler. Och hur mycket mer stressade de är. Och i vissa fall, hur många fler som är lite mer bajsnödiga. Men också fler rika. Fler kreativa. Fler kungliga. Fler "kända".
Åtminstone synbart bättre integration.
Fler nischade affärer. Fler scondhand-butiker med integrerat café. Fler butiker med ekologiska produkter.
Lite fler centrala lekplatser. Roligare kulturhus.
I mångt och mycket är det alltså fler och mer av det mesta.

Och varför älskar jag Göteborg? Varför älskar så många människor Göteborg?
Jag vet inte, det är jag som frågar här, och gudarna ska veta att jag undrar ibland. Men det är något visst. Som en liten hemlighet som viskas i ditt öra varje steg du tar på den knaggliga, regnvåta kullerstenen och som får dig varm i hjärtat, som säger att detta är hemma.

No comments: