Tuesday, October 11, 2011

Häpnadsväkt

Jag fascineras, nästan dagligdags, över bloggkommentatorer (haha, nej inte mina egna, de lyser med sin frånvaro; men det finns tre olika orsaker till det; jag är inte känd, skriver inte provocerande, har i snitt fem läsare per dag)
Var får dom all tid och ork ifrån? Hur tyar dom? Sitta framför datorn och gå i taket för minsta lilla mening en främmande människa skrivit.
Och att sitta och (miss)tolka och vända och vrida på allt, det måste kräva otrolig energi.
Hade jag utsatts för någonting vareviga dag som gjorde mig förbannad så skulle jag försöka göra något åt det och ta bort det inslaget i mitt liv. Jag hade blivit ledsen över att spendera så mycket av min lilla ovärderliga fritid på dåligt humör. Att man medvetet söker detta är mer outgrundligt än svarta hål.

Varför läser man en blogg som skrivs av en människa som provocerar en så mycket? Vari ligger belöningen? Vad får man ut av det? Varför inte bara sluta läsa om bloggaren nu är så hemsk och dum?

Jag imponeras så av många av de stora bloggarna som har två olika typer av followers; de som intresserar sig för det som skrivs/delar värderingar/vill bli inspirerade/tycker bloggaren är en bra skribent och de som bestämt sig för att allt som skrivs betyder något annat/är kroniskt missunnsamma/känner hat/vantrivs med sitt eget liv/tar bloggarens ord som direkt personlig kritik på det egna livet/ är en vidrig, elak människa/tusen ytterligare obegripliga anledningar. Men ändå, bloggaren fortsätter och får än större beundrarskaror, fortsätter utveckla sitt språk, fortsätter våga tycka något om saker och ting. Det gör mig glad! Grymma är ni UnderbaraClara och Malin Wollin exempelvis. Ni skriver precis vad ni tycker, ibland håller jag med men inte alltid, men nästan alltid är inläggen proffsiga och genomtänkta. Coolt! Bara för att de skriver och jag läser är de inte allsmäktiga över mig, men det kan få mig att fundera över vad jag själv står i oljka frågor. Och de får mig underhållen.

Så, en uppmaning till alla som slösar sin egen tid och gömmer sig bakom löjliga alias: Sluta läs då!

No comments: