Sunday, October 09, 2011

Fantastiska låttexter #1

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mina favoriter när det gäller låttexter.

När jag lyssnar på musik lyssnar jag oftast väldigt noga till texten. Ofta är det texten som är det avgörande tycker jag, speciellt när det gäller om man blir berörd eller inte. En fantastisk röst skulle väl i och för sig kunna sjunga in en inköpslista och få publiken att gråta, men oftast är det orden i sig som får mig på fall eller inte. Det måste inte vara en hel låt, det kan ibland röra sig om en enda talande strof som biter sig fast och betyder något för just mig.

En fantastisk låttext måste inte vara väldigt djup eller dramatisk, jag gillar när man kan hitta otroliga inslag av humor (gör sig bäst när det inte är avsiktligt :) ) eller något lite tillspetsat. Subtilt kloka ord gillar jag också och av någon underlig anledning gillar jag när låttexter har mycket biblisk symbolik.

Så utan further ado, jag ger er mitt första exempel på mina bästa låttexter:



Monica Törnell - Vintersaga (Ted Ström, 1984)

Varför:
För det första: denna låten är en enda lång to-do-lista för mig. Jag vill någon gång i mitt liv ha gått på bio i Pajala.
För det andra: "kärleken går på billigt vin".

I övrigt, sicken poesi! Vem kommer på strofer som "En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken.
Ett träningspass på Ullevi i dis."?


Texten i sin helhet:


Vintersaga

En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken.
Ett träningspass på Ullevi i dis.
Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark.
Landsorts fyr där snöstormen drar in.
Tät snö som gloppar i Mariabergets backar.
Hett och svett på Statt i Härnösand.
En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran
flämtande ljus i Visby hamn

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.

I Malmö rispas dimman av färjornas sirener
Och på andra sidan sundet börjar världen.
En ensam Volvo sliter i motvinden på Tjörnbron
Bion i Pajala ger "Den sista färden"
Lapplandspilen råmar som ett vilddjur genom natten
Gårdarna släcker sina ljus
Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster
Stockholm city svajar i sitt rus

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.

Tradarfik i Docksta i motorvägens skugga
En överdos på Skärholmens station
Insnöade gårdar nånstans på Österlen
Och fyllan växer till på Mommas krog
Frusen törst i kön till stadspuben i Luleå
Frusna drömmar uti monarkin
Kärleken får leva mellan nattskiftet och drömmen
Kärleken går på billigt vin

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind


No comments: