Tuesday, February 01, 2011

Vem är dom?

"Dom" har mycket att säga i alla fall...

Du har hört det i ett samtal nära dig: "Dom säger ju"...
Jag ryser.
Gör "dom"? Gör "dom" verkligen det?

Många använder "dom" som slentrianmässig titel på den skara människor med yrken som exempelvis forskare, vetenskapsman, läkare osv. Det vill säga folk som står över vanligt folk. Allvetare. Gudar om du så vill.
Det är väldigt lätt att hänvisa till "dom" när helst man vill förstärka något man fått för sig, tror, eller helt enkelt något som passar ens livsstil. Och genom sin hänvisning till "dom", de allvetande, Gudarna, så blir man en del av de allvetande Gudarnas skara. Man vet lika mycket som "dom".
Man har alltså rätt.

Det otroligt paradoxala med att slänga sig med just såna här uttryck, "Dom säger ju" är ju just att den skara människor som då hänvisas till aldrig är överens. Det finns inget "dom". "Dom" är tusentals människor av kött och blod och olika åsikter om saker. Det är ju inte så att det finns en grupp människor som kallas forskare, som är lite allvetare om lite allt möjligt som i nån typ av hemliga möten kommer överens om vad "dom" ska "säga". För "dom" sitter ju över hela världen med var sitt forskningsprojekt i knät och slåss mot varandra. Dom är varandras opponenter rent av.
Man har alltså fel.

Ergo: Genom att använda sig av vad "dom" säger så dumförklarar man sig själv.

Okej. Överdrev jag nu? Använder jag mig aldrig av "dom"?
Jag är barn av min tid, antagligen går jag själv i bräschen för sån här puckad referensanvändning. Men jag har sinnesnärvaro nog att ha identifierat ett bekymmer här. Man är vad man säger.

Jag spinner ändå vidare och vänder min avsky bort från den lilla människan, mot den stora makthavaren och antagligen den ursprungliga smittbäraren: media.

Det finns vissa tillfällen när "Dom säger ju" lingot får ett alltför stort och smått hiskeligt utrymme och det är i veckotidningar (man kan kalla dem kvällstidningar om man vill också). På en sida kan man hitta tre, fyra notiser på en sex kvadratcentimeter styck där så kallade forskningsresultat presenteras. I en notis!. Man tror alltså att man kan sammanfatta en grupp forskares forskningsresultat inom ett forskningsområde i en notis! Som nån typ av allmän vetenskap! "Forskarna har kommit fram till"... Va! Har dom!

Vad har jag kommit fram till?
Man är inte dummare än vad dom säger.

2 comments:

Jenny said...

Jag säger DOM och jag säger också MAN om mig själv. Hehe.

Emma said...

Hehe, även solen har sina fläckar Jenny! :)