Sunday, October 04, 2009

Avec mes souvenirs

Det är fint det där med fina minnen. Och det är ju ofta dofter som triggar igång dom. Det kan vara en parfym, en vindpust, en maträtt, vad som helst som har en doft. Eller en lukt. Eller en stank.

Hela hösten luktar ganska mycket och triggar igång mycket minnen. Ofta är hösten en tid då bra grejer händer. Jag blev tillsammans med min man på hösten, vi gifte oss på hösten, jag fyller år på hösten, man börjar om på hösten det är ju skolstart till exempel. En höst hade jag ett väldigt roligt jobb. Vi var i Rom på hösten för några år sedan. Det är bokmässa. Upptakt till julen. Jag gick hos psykolog och fick ordning på saker och ting en höst.
Lika mycket bra saker skulle man kunna säga om andra årstider. Men luktar de lika mycket? Luktar slasket i Mars så mycket egentligen? Inte mer än det ser fult ut.

Förra hösten var vi i Grythyttan. Det var ett riktigt härligt ljus i mörkret. Till på köpet snöade det. Nu när den riktiga hösten träder in, så känner man den där doften, av fräsch och isig förruttnelse. Det är både kallare och varmare än vad man tror. Och precis den här dagen triggar igång minnet av hur det var när vi var i Grythyttan.




No comments: