Friday, February 06, 2009

Adnala dáv rejnav!


Vill önska Samerna Glad Nationaldag idag!

Det är ett firande som äger rum i många länder förutom Sverige. Bland annat i Finland, Norge, Kanada och Ryssland.
Ofta när man reser runt i världen är man väldigt intresserad av ländernas urbefolkning. Man går på museum och tittar på konst.
Jag minns också när jag gick i skolan att vi läste om Aztekerna och Mayaindianerna. Och om Sitting Bull som, om jag inte minns fel var Siouxindian. Aboriginerna var urbefolkning i Australien innan Britterna skickade dit botten på sitt samhälle. Allt detta har vi fått lära oss.

Men när lärde vi oss något om Samerna?

Buorre iehket!

8 comments:

Johannka said...

Jag jobbar i en kommun med samisk befolkning. Idag flaggade vi utanför kommunhuset. Som vid alla flaggdagar var det två svenska och en samisk flagga som vajade.

Emma said...

Vad himla trevligt. Jag vet inte ens hur deras flagga ser ut...
Fast varför flaggade de med svenska flaggan på samernas dag?

Johannka said...

så här http://www.biblioteket.stockholm.se/Sve/Teman/Bilder/flagga.gif

Nej, ja, det kan man ju fråga sig. Vill man vara snäll kan man ju tro att det är för att fira med dem.
Vill man vara illvillig kan man tro att det är för att visa vem som bestämmer (eftersom det är två st också) ...

Johannka said...

Men ååh länkar. funkar ju inte! Men du vet ju hur man googlar :D

Emma said...

Jag hittade den, vad fin den var! Ganska tragiskt att jag aldrig sett den förut.

Du som hänger i trakterna där uppe, du vet inte om man kan åka tåg mellan Östersund och Strömsund, eller är det buss som gäller?

Johannka said...

Japp, det är buss! Har åkt den faktiskt. Fast inte ända fram.

Emma said...

Åh super! Tack!
Ska åka dit efter påsk, eller egentligen till Jorm. Men har lite svårt att söka på tåglinjer. Men då åker vi tåg till Östersund och sen buss!

Johannka said...

Men det borde gå att köpa en resplus-biljett på SJ, då slipper ni betala extra för bussen när ni kommer hit. Och borde t o m kunna ta stadsbussen från tågstationen till busstationen på samma biljett. Trevligt med lite norrländsk vårvinter! :)