Thursday, February 07, 2008

Queen of daytime television

Vad har hänt med dagtids-tv nuförtiden?
Jag minns i min ungdom, då visades så mycket fantastiska program på tv på dagtid att det var svårt att få gjort läxor och att över få ihop sitt liv. Mestadels amerikanska komedier som på något sätt formade ens uppfattning av verkligeheten och ens känsla för moral och etik.
Att det var helt normalt, och ganska enkelt, att bo 8 stycken i ett hus som var enormt på insidan och jättelitet på utsidan förmedlades dagligdags in i ens tolvåriga hjärna. Inga problem var heller större än att de gick att lösa på en halvtimme med en avslutning vid köksbordet med en försonande glassbunke som de alla högg in på med varsin sked. Och så berättade de för varandra hur mycket de älskade varandra.

Och så var det Oprah och Ricky Lake, med lite verkligare problem, ex. "Min kille har gjort mig och min syster på smällen samtidigt, vad ska vi göra, han sitter inne nu och har gjort fångvårdaren på smällen med?". Fast vissa program var lite enklare att identifiera sig med och talade till en som psykiskt labil högstadieelev: "Du mobbade mig när jag var liten, titta du fick mig att må så dåligt att jag har bytt kön/lagt 100 000 på rattar".

På något sätt är det ändå lustigt att det var så bra program på TV förr, och så mycket skit nu, för det är samma program på tv...

No comments: