Thursday, January 31, 2008

Och entré på banan gör en kär gammal vän:

Välkommen tillbaka Framtidsångest!

Med jämna mellanrum återkommer det här härliga tillståndet som om man var en nybakad gymnasieelev som får tårar i ögonen av "Efter plugget" och blotta tanken på högskoleprov och skaffa lägenhet.

Fast det blir på ett annat sätt... Det är liksom lite mer avgörande ju äldre man blir. Fattar man rätt beslut?, gör man "rätt"?, hur vet man det, man har ju inte varit vuxen förut...
Och om jag väljer X nu, kan jag ändra mig sen? Kommer det innebära att jag aldrig kan jobba med Y sen?

Sparar jag för lite pengar? Äter jag cancerframkallande mat? Förstör jag miljön? Kommer jag kunna behålla mina vänner? Kommer mitt förhållande hålla? Kommer jag någonsin hitta ett någorlunda meningsfullt jobb?
Hur veeet man?!

1 comment:

Karin said...

Hej där! Jo gällande det där kan jag känna igen mig. Usch, säger jag bara! Tror att framtidsångest är något som kommer att följa en genom livet, i stora eller små mängder. Tyvärr är det så att man aldrig kan veta om man gör rätt beslut, det lär väl visa sig. Eller jag hoppas att det lär visa sig... Man lär så länge man lever, eller nåt i den stilen :)