Thursday, December 20, 2007

Inte bara champagne på nyår!



Jag tänker lite på beroende. Lite, eller mest, för att det snart är nyår och det är ofta tiden då man lovar sig själv olika saker, bland annat att bryta beroenden av; cigaretter, socker, godis, kaffe, shoppa, coca cola exempelvis...

Ett beroende känns mest som en sak man bara vill göra, att man är som ett litet barn ensam i en godisaffär. Som att bara för att man är vuxen och får bestämma allt man gör själv så kan man bestämma att göra saker man vet inte är bra för en själv. Eller så har man inget bättre för sig, eller tycker synd om sig själv. Det är ju ett val man (läs: jag) gör. Så, vill jag gärna äta kakor? Ja. Tycker jag det är gott? Ja. Blir jag sugen på det? Ja. Är jag beroende av kakor? Nej. Att vara beroende, det måste ju vara saker man måste ha för att överleva, exempelvis är jag beroende av syre, vatten, sömn, värme, näring. Men kakor? Nej.
Vad enkelt det kommer bli att sluta med kakorna! Att jag inte kommit på detta tidigare. Det är alltså bara att inte vilja längre...
Lycka till att blivane före detta rökare/godisberoende/kaffepimplande/shopaholics!

No comments: