Tuesday, August 28, 2007

Bananflugor go away

Mången efterfrågar receptet på fällan som effektivt tar död på bananflugor. Det är Calles syrra som gett oss detta, det har ökat på vår livskvalitet och fått oss att tänka: kanske finns gud.

Recept på bananflugefälla enligt Anna:

1 glas
Lite vatten
Lite äppelcidervinäger (inte för mycket, kanske någon/några matskedar)
2-3 msk strösocker
Några droppar diskmedel

Häll allt i glaset och ställ på diskbänken, byt ca. en gång i veckan, eller när du inte står ut med att se de döda flugorna i glaset längre.

Egentligen kan man hälla rätt mycket på känn, men typ såhär mycket brukar vi ha i. Man ska dock inte ha i för mycket diskmedel tror jag, doften av det avskräcker dem. Tanken är ju att sockret och vinägern ska locka dem till sig, och när de små krypen sätter sig för att dricka lite så gör diskmedlet att ytspänningen är obefintlig och de bara suuugs in i vätskan. Efter några dagar har man en ring av bananflugor som nått de sälla jaktmarkerna vid ytan

6 comments:

Johannka said...

woho! thanks!

Anonymous said...

Funkar fint!

Anckan said...

Av respekt lade jag inte detta i ditt inlägg ovan. Jag vet dessutom att jag egentligen inte vill det här men kan inte låta bli...

Jag tror och hoppas faktiskt att du inte läser bröderna Schulmans bloggar för det är egnetligen inte värt besväret, however a little bit addicitve. Dock vet jag att du VILL se det här - så se dot som en på huset:

http://www.schulmangruppen.se/schulmania/post.asp?blog=1&id=51

Andreas

WTF????

Emma said...

Nej men fy vad elakt mot gulliga rara klüftan!
Hon har ju bara så roligt! Inte ska vi göra oss roliga på hennes bekostnad...!

WTF...? Är det en skälsordaktig fråga?
Nu fick du mig at google på det!
Äh jag är full, har varit på styrelsemöte!

Anckan said...

Blev lite konstigt - misslyckades några gånger med att lägga in inlägget och inte bara tänkte men vafan utan uppenbarligen skrev det också. Utan avsikt.

WTF - What The Fuck.

Mollis said...

åhh toppen.. jag hatar de förbaskade bananflugorna..