Tuesday, January 09, 2007

Göteborg i mitt hjärta

Idag börjar dom riva Gamla Ullevi, det verkar vara en ganska stor sak. Jag är ju ganska lokalpatriotiskt lagd och hävdar med bestämdhet att Göteborg är världens bästa stad (nästan alltid). Men ändå, jag har ingen som helst relation till Gamla Ullevi, jag har varit där kanske två gånger.

Nya Ullevi däremot, har jag många minnen ifrån, varav det första är från en IFK-match ca. 1986. Jag minns att min pappa och min bror och jag var där och hade tagit på oss alla blåa och vita grejer vi hade hemma. Vi satt väldigt högt upp på en ganska tom läktare där jag spillde ut en Cola på bänkarna brevid mig. Min pappa blev såklart lite irriterad men höll fokus på matchen. Själv kunde jag inte bry mig mindre utan spanade på männen i vinröda kostymer som gick omkring på läktarna. Idag har jag fattat att det var vanliga funktionärer men min pappa var ändå riktigt elak när jag frågade vad det var för folk som gick omkring i kostymerna och han svarar "Det är sådana som kastar ut barn som spiller Cola överallt".... Mitt intresse för matchen blev inte större efter det utan ledde snarare till dödsångest så fort en kostym närmade sig. Det är kära barndomsminnen...

Så alltså, gamla Ullevi var det... Nej, inga känslor direkt förutom att jag inte riktigt förstår varför.
Jag funderar på vilka platser/byggnader i Göteborg jag däremot hade reagerat mer på om de revs...Jag tror: Masterna på Masthuggstorget. Liseberg. Backa-skolan. Storan. Masthuggsterrassen, eller faktiskt nästan allt kring Masthugget och Stigbergstorget...
Något dom gärna får riva däremot är planerna att bygga fyra höghus på Heden!

3 comments:

Anonymous said...

ang ditt inlägg igår... emma du kommer klara det, och det galant!!! jag lovar! och skulle det mot all förmodan köra ihop sig lite så får du fråga oss runt omkring om hjälp.
och du.. jag kommer sakna gamla ullevi, blev helt ledsen då jag läste det..
kram kram nettan

Emma said...

Tack, jag behöver lite peppning...!
Syns vi till helgen?
(Hoppas!)

Anonymous said...

självklart syns vi i helgen!!!
ska bli jätte kul att ses, och skönt då det bara är vi för en gångs skull! kram nettan