Wednesday, November 04, 2009

Fotboll och poliser

Ärligt talat blir jag rätt provocerad av den polisinsatts som krävdes i söndags när sista allsvenska matchen spelades.
Ska vi verkligen ha aktiviteter i samhället som är så stora risker att man måste spärra av delar av stan och skeppa in poliser från halva landet. Jag kan inte komma på någon annan aktivitet än fotboll som helt självklart skulle få alla dessa resurser (jo, ok EU-toppmöten och sånt). Tänk er en garn-mässa på Svenska Mässan som antagligen skulle locka främst kvinnor i sina bästa år. Om denna tilldragelse hade potential att spåra ur, att grupper av kvinnorna misstänktes ha stor lust att puckla på andra grupperingar av garnintresserade kvinnor. Jag är övertygad om att mässan inte fått äga rum.

Ser jag en polis på stan i dag så utgår jag ifrån att det är fotbollsmatch. Och det handlar inte om att jag önskar att gatorna patrullerades av poliser i större utsträckning. Men de flesta av oss har fått uppleva nedskärningar inom poliskåren (och på många andra platser i vårt samhälle) på andra sätt och då känns det än mer surt att tusentals poliser plötsligt finns att tillgå, bara för att det är fotbollsmatch.

För några veckor sedan körde vi bakom en uppenbar rattfylla i Lysekil. När vi ringde polisen märkte man tjänstemannens frustration när hon var tvungen att säga att det inte kommer att komma någon för polispatrullen (observera singularformen) var på andra sidan Gullmarsfjorden. Så hon kunde bara tacka för påringningen egentligen.
Jag säger som Sverker; Ska det va så här?

No comments: