Monday, May 18, 2009

Pretty Woman

Fy fasen vad det är en äcklig film.

Och vad många gånger jag såg den som ung flicka! Det är ju fullkomligt vedervärdigt.
Julia Roberts är ju ändå en skådespelerska som gör hyfsat genomtänkta roller, men visst, detta var ju ett val som gjordes innan karriären kom igång. Undrar om hon skulle låta sin dotter se den när hon blir 12?

Jag tror att jag inte riktigt kan ha förstått vad en prostituerad var när jag tyckte att detta var den bästa film jag sett. Hur kunde mina föräldrar låta mig se denna dynga? (Var det bara din mamma, Ida, som hade en sund skepticism..?!)

Det värsta är också att Julia porträtteras som en så fräsch och fin prostituerad. Det är hennes första vecka på gatan, hon använder inte droger bara tandtråd, hon vill studera och hade en fin nära relation med sin farfar som lärde henne knyta slipsar. För något såhär romantiskt kan ju inte hända de äckliga knarkande hororna, de hittas döda i containrar, med sig själva att skylla.

Och Richard Gere, han är ju en sån fin man, en känslig, romantisk man i karriären, inte macho, kan inte köra bil med växelspak, spelar flygel och är rädd för höjder, han behöver ju sin starka kompetenta hora till så mycket mer än bara en tidsbegränsad sexuell förbindelse. Han är inte den typen av man som gör sånt. Det är en ren och skär olyckshändelse att han råkar plocka upp en flicka från gatan och blir torsk.

Man skulle vilja se rummet hos producenten när denna historia pitchades. "Vad sa du? En prostituerad som blir upplockad i en bil och de blir kära...? Ja, det är nog en romantisk saga som många kan relatera till!"

2 comments:

Anonymous said...

fast alltså... så är det ju med mycket. Pippi Långstrump är en ensam föräldralös flicka som har massa pengar som hennes pappa rövat från folk, innan han slog sig ner som den vita kungen över de svarta kuredutterna... Det är ju historier om det fina och vackra och starka i det som egentligen i verkligheten är äckligt, tragiskt och smutsigt som slår.

Johannka said...

Ja, verkligen. Såg om filmen för jag vet inte vilken gång i ordningen, nu när den gick på teve och den var ju inte ens underhållande! Gäsp gäsp. Plus minst sagt suspekt story, som sagt. Jag hoppas att den inte hade kommit fram idag ... eller hade den? :(