Friday, November 16, 2012

qwerty

Nu har jag börjat.
Igen.

De hamnar i byrålådan (den digitala numer) gång på gång. Men faen, vad jag vill!

Romanförsöken.

Bla, bla, bla, 10 sidor. Och sen... det måste liksom hända något i historien, något MÅSTE lossna för att man ska idas fortsätta. Men det händer aldrig.
Är på sidan tre nu. Det har inte hänt nåt inspirerande ännu.

Om det kunde vara som att teckna, det här med att skriva. Man kunde börja med en grovskiss av vart på papperet det och det ska vara. Tunna pennstreck så att man ser att man får en fin disposition över hela papperet. Och sedan kan man trycka pennan lite hårdare och hårdare ju mer de stora formerna är på plats. Och pö om pö gå in på detaljnivå mer och mer. Men det går inte riktigt med det sabla skrivande. Det måste nästan bli detaljerat från början. Men då tar det så otroligt lång tid att komma någon vart och vid det laget vet jag inte om det blir nån historia längre. Och då orkar jag inte. Och så finns ju risken att de detaljer du klurat ut på de första sidorna får kastas bort, eller ändras.

Någon gång i mitt liv. Då ska det finnas en hel bok. En början en mitten och ett slut. Och absolut ingen behöver någonsin läsa den. Bara jag. Men den ska finnas.

Mark my words.

No comments: