Thursday, April 19, 2012

Breivik väcker tanka om ondska.

Vem vet om Breivik är en galning eller inte. På ett sätt tänker jag att det måste han ju vara. En frisk människa skjuter inte 70 personer till döds. En frisk människa går inte omkring i en dryg timme och skjuter på oskyldiga barn.
Eller måste jag tänka så? Är det för skrämmande annars? För skrämmande att tänka att han bara är ondskefull? Att han är fullt frisk men ändå kunde genomföra ett sånt här brott. Att han har handlat helt rationellt utifrån sin livsåskådning.

Breivik själv har fått mig att fundera mycket. Han har faktiskt sagt en sak som är väldigt intressant och tänkvärd.
Det fanns psykologer som ville röntga hans hjärna, de ville se om man kan se någon form av skada på hans hjärna, finna något som kan förklara varför han har gjort det här. Men Breivik opponerar sig. Det vill han inte, det är inget fel på honom anser han. Han har sina motiv till detta. Och, säger han, ingen muslimsk terrorist har fått sin hjärna röntgad.
Och det är sant. Jag kan inte påminna mig om att någon någonsin sagt att Bin Ladin är sinnesjuk och borde få hjärnan röntgad. Eller någon av piloterna som kapade planen den 11 september, det var ingen som sa att de trodde att nån av dom var psyksjuk.
Det ställer oerhört mycket på ända. Kan vi i vårt samhälle bara inte ta in att en av "våra egna" kan vara så ond? Skulle en muslim vara tillräckligt fundamentalistisk för att genomföra ohyggliga brott men en som uttalar sig som "kristen nationalist" och begår terrorbrott, det måste tyda på psykos? Man kan inte begå brott utifrån att man är kristen nationalist, men det är fullt möjligt bara om man är muslim? Skulle muslimer sitta inne på större ondska? Det är ju befängt att tro det.

Personligen tror jag att man inte är fullt frisk om man kan genomföra terrorbrott. Det kan vara psykisk sjukdom åsamkad av gener, arv, miljö eller de situationer ens liv bjudit på, eller en krigsmiljö man är uppvuxen i.
Men att Breivik är sjukare än nån annan, bara för att han är kristen och inte muslim, det är att stoppa huvudet i sanden.

1 comment:

kyrksyster said...

Någon form av förvriden verklighetsuppfattning har han. Det tror jag muslimska terrorister också har. Om det är sjukt eller ej är ju definitionsfråga.

Men ser man tillbaka i vår historia så har ju många utfört värre massakers i ideolgiernas namn.Koncentrationslägrens bödlar var välfungerande familjefäder på fritiden t ex.
Jag fruktar att vi alla kan gå över gränsen om vi blir hjärntvättade, om vi snöar in på att vi är goda och dom är onda...

Eller hur det nu går till?