Sunday, September 11, 2011

11 september

Ja, det är dagens datum. Ett av världens mest kända datum kan man tänka. Och som svensk har vi ännu mer händelser att minnas, även dem otrevliga.
Idag tänker jag såklart på alla offer i USA, det påföljande kriget i Afghanistan med alla de civila offren där, Anna Lindh och hennes barn (särskilt som även deras far dött för några år sedan). Många har orsak att känna sorg idag.

För egen del är dagens datum inte bara förknippat med sorg, på ett sätt är datumet även på ett sätt en förutsättning för min existens.
Det är mina föräldrars bröllopsdag.
Visst kan man leka med tanken att jag skulle blivit till även utan att mina föräldrar gift sig men jag tror ändå det har en viss signifikant betydelse.

Trettiofem år idag alltså. Enkel mattematik ger att dagen för terrorattacken var deras tjugofemte bröllopsdag. Detta gjorde att jag faktiskt var tillsammans med min familj när detta rullades upp på nyheterna. Vi höll som bäst på att duka upp tårta med TV:n på i bakgrunden. Och som för det flesta kommer minnet av vad jag gjorde denna dagen för alltid finnas kvar.
Att Anna Lindh avlidit i sviterna av attacken på henne fick jag veta i kaffekön på Högskolan i Borås.

Jag hoppas inte på fler såna här "minns du vad du gjorde när".

No comments: