Tuesday, July 15, 2008

Sveriges befolkning 49/51

Jag har för mig att jag i något program på SVT, det är ett par år sedan, hört att deras mål är att könsfördelningen mellan de som uttalar sig i nyheternas inslag skall vara minst 60/40 åt endera kön. Det låter som ett vettigt mål, och borde inte alls vara svårt att nå upp till.

I samma program hade de analyserat två olika lokala nyhetsprogram, det var de två nordligaste, Nordnytt och Västerbottensnytt. Det ena var bäst i Sverige på könsfördelningen, och det andra var sämst. Lite lustigt då de var väldigt lika i befolkningsfördelning och annat, gällande jobb och utbildning och så.
Den sämsta ursäktade sig med att det ofta inte fanns en kvinna att intervjua. Den bästa sa att de alltid började fråga om någon av kvinnorna som berördes i inslaget (ex. anställd på ett företag, repr. för en kommun, vittne till något osv.) ville ställa upp. De pushade också och förklarade varför det var så viktigt att det var just en kvinna. De hade alltså arbetat väldigt aktivt, och den sämsta hade bara ursäkter om att det fanns så få kvinnor där uppe.
Det var ett spännande ämne tycker jag och ju mer man tänker på det så mårker man hur det ofta är en ganska konstig föredelning med oftast män som blir intervjuade.

Saken blev extra intressant när jag tittade på Rapport ikväll och jag lovar, fördelningen kan inte varit bättre än 20/80. Alltså det var bara kvinnor som uttalade sig i nästan alla inslag. Minns bara en man, han jobbade på en brödfabrik. Det är bara intressant att tänka på sånt ibland.

No comments: