Wednesday, November 21, 2007

Visa mig din vind och jag ska berätta vem du är.

Annandag pingst ut, nationaldagen in.
Men jag har kommit på en ny dag som borde bli nationell helgdag: Svenska vindtömningsdagen.
Det borde finnas en dag, och jag tycker härmed att hösten är bästa tidpunkten för denna dag (för på hösten finns inte så många helgdagar, inte en enda faktiskt), då man totalt rensar ut all sin skit. Jag tänker mig en tisdag eller onsdag, inte en dag i anslutning till helg, för då åker man bort och gör något roligt istället.
Denna dagen måste allt vara stängt, så som det var på första maj förr, innan det bara blev en bakisdag med shopping. Allt måste vara stängt så man inte har massa distraktionsmoment. Ute på gatorna kan Renova sätta ut massa containrar, för denna dag är det helt gratis att slänga skräp, och så kan man ha öppet tippen jättesent för alla som jobbat upp ett rejält berg med gamla grejer de vill bli av med. Maqn skulle också kunna öppna centraler som har öppet hela detta dygnet där man kan källsortera eller donera bort sådant som inte är trasigt.
Tänk vilket lyckligt folk vi skulle bli! Vi skulle ha ytor i lägenheter, kunna komma in i våra garage och vindsförråd, känna oss lätta och friska, vi som blivit av med allt vårt gamla bråte.
Jag tror på det här!

2 comments:

Anonymous said...

Utmärkt idé! Men tror du någon skulle åka till tippen om det stod en massa containrar på gatan?

Mollis said...

haha... kul ide! Tyvärr är nog inte alla lika intresserade av sortering som du och jag. Jag tyckte ideen var toppen! Jag har ägnat allt för många dagar med att sortera. Min syster skulle också gilla iden.