Thursday, February 28, 2013

Är jag amish?

Två gånger på en vecka nu har jag kännt en sötaktig rökdoft mitt på stan, mitt på blanka dagen. Skulle in på Bengans idag, då fimpade en tjej en joint mitt framför mig på trottoaren.  Är det bara jag som blir helt indingerad av det?

Är det fritt fram nu?
För bara några år sedan vill jag tänka att det inte var någonting den stora massan ägnade sig åt. Men nu... Börjar kännas väldigt Australien. Liksom, "Åh vi är så kontinentala". "Alkohol är mycket värre".
Ja alltså, jag är den första att gå med på att om alkohol hade uppfunnits idag hade det aldrig blivit lagligt. Det dödar verkligen jättemånga människor och förstör minst lika många liv.  Ödelägger barndomar världen över. Men är detta argumentet för att legalisera ytterligare dåliga saker, säg för enkelhetens skull lika dåliga. Räcker det inte då med det dåliga som redan finns tillgängligt och är "accepterat"? Behöver vi verkligen fler lagliga metoder att ta död på folk, ödelägga barndommar och förstöra liv?

Jag säger Njet.

No comments: